Persoonlijk leiderschap

In al onze programma's staat ‘persoonlijk leiderschap’ centraal. Maar wat is persoonlijk leiderschap, waarom staat het centraal? En hoe is onze werkwijze?

Persoonlijk leiderschap is leidinggeven aan jezelf, doelen realiseren door je eigen talenten en kwaliteiten volledig te gebruiken. Het is het proces van je visie en je waarden voor ogen houden, en je leven aanpassen zodat het daarmee in overeenstemming is, zodat je daarnaar leeft.

We hebben ervoor gekozen om de theorie van Stephen Covey, de zeven eigenschappen van effectief leiderschap, als basis of rode draad in onze programma's te gebruiken. Deze theorie, inmiddels 31 jaar oud, is bijzonder effectief gebleken. Het leidt er toe dat jij, als deelnemer:

  • meer zelfvertrouwen krijgt
  • ontdekt wat je werkelijk wilt, voordat je de volgende stap in je leven zet
  • een plan maakt voor de komende paar jaar
  • weet hoe je het leven betekenis kunt geven
  • met plezier meer uit het leven haalt
  • een hogere motivatie hebt om de vervolgstap in je leven te zetten

Je leert over proactiviteit, wat je echt belangrijk vindt, doelen stellen, time-management, win-win denken, luisteren, effectief communiceren en presenteren, hoe optimale samenwerking eruit ziet en dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. 

Naast de theorie van Stephen Covey, werken we onder andere vanuit het gedachtegoed van Deepak Chopra, de reis van de held, appreciative inquiry, design thinking, self directed learning, de creatiespiraal, Mapstell (DISC), ikigai. En nog veel meer. 

Niet alleen de zeven eigenschappen en andere theorieën en modellen, de inhoud van het programma, dragen bij aan zelfkennis en het beter kunnen bepalen wat je wilt en wat dan je vervolgstap gaat zijn. Ook de manier waarop je dit leert is van belang. Vier elementen dragen bij aan een maximaal leereffect en een effectieve verandering bij jezelf:

  • een veilige en vertrouwde omgeving
  • uit je comfortzone stappen
  • ervaringen opdoen & fouten vieren
  • didactiek (de werkvormen, oefeningen en opdrachten)

Alleen in een veilige, vertrouwde omgeving kun je vrij zijn om te leren, te groeien, te ontdekken, te spelen, kun je fouten maken, echt plezier hebben en voluit jezelf zijn. De lachende, spelende mens leert het meest optimaal. Daar zorgen we voor! Het tweede element is ‘uit je comfortzone stappen’. Ken je die uitspraak: 'wanneer je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'? Nou, daar schiet je dus niet zo heel veel mee op. Je wilt graag jezelf beter leren kennen en stappen zetten, verder komen. Je stapt uit je comfortzone door dingen te doen en te ervaren die wat ongemakkelijk voelen omdat het onwennig en nieuw is. In een veilige en vertrouwde omgeving kun je je permitteren om nieuwsgierig te zijn en volop nieuwe ervaringen op te doen zodat je gaat leren en groeien. Wij geloven dat de beste manier van leren is, door het te doen, omdat je vaak iets pas écht begrijpt wanneer je het zelf hebt ervaren. Door jezelf in nieuwe situaties te brengen, leer je jezelf beter kennen en kun je meer en meer op jezelf gaan vertrouwen. Ervaringen opdoen betekent niet alleen nieuwsgierigheid en groeien, het betekent ook fouten maken en daarvan leren. Wij vieren onze fouten, omdat het betekent dat je iets nieuws hebt geleerd. Klinkt misschien een beetje gek. Maar wanneer je als baby geen fouten durfde te maken, zou je nu nog kruipen. Dus: maak fouten, sta op en vier dat je iets nieuws hebt geleerd. En tot slot maken we gebruik van een grote diversiteit aan werkvormen. Zodat je wordt uitgedaagd, zodat je geprikkeld wordt, zodat je in beweging komt en zodat je plezier hebt tijdens het leerproces. De ene keer kijken we een video en gaan we daarover praten, de andere keer leren we door sport en spel, of ben je aan het schrijven of knutselen. De ene werkvorm zal beter bij je passen dan een andere, en ook dat is waardevol om te ontdekken. We gaan hier verder niet teveel weggeven: doe mee en laat je verrassen door ons! Je mag er in elk geval op vertrouwen dat wij erover hebben nagedacht en er ervaring mee hebben opgedaan. Onze trainers en coaches werken al jarenlang in het onderwijs, als trainer, coach en docent. En niet alleen onze ervaring telt, ook die van onze oud-deelnemers! In 2015 zijn wij gestart met een groep enthousiaste jongeren die met ons dit geweldige avontuur, het ontwikkelen van een programma rondom persoonlijk leiderschap voor jongeren, durfden aan te gaan. We konden hen alleen beloven dat we samen ontzettend veel plezier zouden hebben, én dat wij ons uiterste best zouden doen hen te helpen. In ruil daarvoor zouden zij ons helpen met het ontwerpen van het programma en alles wat daarbij komt kijken. Ons programma is voor en door jongeren ontstaan! Zonder deze eerste lichting helden was het niet gelukt. En ook niet zonder de daarop volgende lichtingen, want elk half jaar evalueren we ons programma samen met de groepen en op basis van de feedback die we tijdens en na het programma ontvangen, passen we weer dingen aan. Zo blijft ons programma actueel, aansluiten op de behoefte van de doelgroep, zo wordt het telkens weer een beetje anders én beter.